zaterdag, januari 02, 2016

Verbondenheid.

Vandaag werd ik door een vriend gewezen op dit artikel. Het is natuurlijk niet een artikel wat uit de lucht komt vallen. Het is als het ware een verlengde van de inhoud van een interview wat ik ooit met 'de' NRC had. Het probleem is natuurlijk gewoon dat we het niet meer weten en maar proberen er iets van te maken. Dat dat vroeger anders was, merkt ik eind vorig jaar toen ik nog in Oss woonde. Soms had ik er wel eens wat tijd over en ging dan een eindje kuieren over een kerkhof. Wat mij op dat kerkhof op viel, was dat er een vrij groot aantal mensen begraven lag die ook in Oss geboren waren en het zal bij veel andere dorpen en steden in Nederland niet anders zijn. En dat was natuurlijk ook vrij logisch in tijden dat er nog niet zoiets bestond als de OV-jaarkaart voor studenten en een populatie vliegtuigen die alleen maar groter lijkt te worden. Begrippen als 'asielzoekers' en 'massa-emigratie' of 'tsunami' neem ik dan nog niet eens in de mond. Feit blijft dat de mens een stuk mobieler is geworden en met die toegenomen mobiliteit de (langdurige) verbondenheid af neemt. En dan heb ik het nog niet eens over begrippen als ontkerkelijking en de toename van de invloeg van het Neoliberalisme en zo. De maatschappij wordt er steeds meer een van 'Ieder voor zich en God voor ons allen', alleen het probleem is dat er geen God meer is. En dat de onderlinge tolerantie af neemt.

Geen opmerkingen: