zondag, mei 16, 2010

Huisvestingsbeleid

Of het nu komt omdat ik een boek aan het lezen ben over de voormalige minister van Wonen, wijken en integratie of omdat het me persoonlijk aangaat weet ik niet precies, maar ik wilde wat kwijt over het woonkosten-beleid in Nederland. Dat klinkt natuurlijk wat anders, maar het komt in wezen op hetzelfde neer.

De afgelopen tijd doen er steeds meer geruchten en voorstellen de ronde over het wel of niet afschaffen van de hypotheekrente-aftrek. Dat is natuurlijk begrijpelijk als er verkiezing voor de deur staan.
En het is ook interessant om de verschillende meningen omtrent dit standpunt te lezen. Door te luisteren naar de mening van anderen kun je je eigen standpunt aanscherpen.
Wat mij opvalt is dat (bijna) niemand in deze discussie de parallel trekt met de huursubsidie(-wetgeving) mijn insziens komen huursubsidie en hypotheek-rente-aftrek min of meer op hetzelfde neer. Het wonen wordt (in sommige gevallen) gesubsidieerd door de overheid. En daar is, in sommige gevallen, niets mis mee.
Zelf heb ik nooit huursubsidie genoten, maar de hypotheek-rente-aftrek (geconcretiseerd in de voorlopige teruggaaf) gaat me wel aan het hart. Persoonlijk krijg ik de laatste tijd het idee dat dat wat vreemd georganiseerd is, maar daarover later mogelijk meer.

Wat mij betreft moet de 'woonlasten-subsidie' (waarmee ik dus beide vormen bedoel) eigenlijk gewoon gezien en georganiseerd worden als de WW. Kortom er bestaat een recht op een dergelijke regeling die gebonden is aan bepaalde maxima. (Bijv tot huizen of hypotheekbedrag van € 500.000) net zoals de WW niet altijd 70% van het laatst verdiende loon is.

Helaas ben ik onvoldoende thuis in de materie om alle consequenties te overzien, maar qua begin-idee vind ik het wel aardig.

Geen opmerkingen: