donderdag, maart 31, 2011

Zakgeld..

Vroeger, toen ik kind was, kreeg ik zakgeld. En ik weet eerlijk gezegd niet eens meer hoeveel en of ik nu het grootste gedeelte kreeg van mijn moeder of van mijn oma.
Natuurlijk heb ik er al jaren niet meer aan gedacht omdat zakgeld omgezet werd in studiefinanciering, studiefinanciering aangevuld werd met salaris, overging in een uitkering daarna weer normaal salaris daarna soms tijdelijk een uitkering totdat de uitkering enigszins langdurig werd waarna die uitkering weer aangevuld werd door een salaris.

Waarom dacht ik vandaag wel weer aan zakgeld? Omdat ik de volgende zinsnede las in de (digitale) Volkskrant: "Het is alsof je een kind minder zakgeld geeft omdat het een krantenwijk heeft"...Tja, voor hen die dat niet wisten, zo werkt de overheid. Zo krijg ik nu een lagere uitkering omdat ik in november 2009 gewerkt heb. Is dat terecht? Ergens wel natuurlijk. De overheid gaat ervan uit dat je zelf in je inkomen kunt voorzien en vult dat, indien noodzakelijk, aan tot het bestaansminimum. Alleen qua timing komt het even niet goed uit, maar tja, minder geld komt eigenlijk nooit goed uit.

Geen opmerkingen: