vrijdag, november 25, 2011

De gezondheidszorg.

De gezondheidszorg is een vakgebied waar ik weinig van weet. Bij voorkeur houd ik dat ook zo.
Toch kom je er zo af en toe mee in aanraking, de tandarts bijvoorbeeld. Nu heb ik zelf een prima tandarts die me een dag voordat ik moet komen een SMS stuurt dat ik moet komen. Maar ook de tandheelkunde kan mijns inziens efficiënter.
Tot mijn verbazing werd er een wit dingetje in mijn mond gevonden wat geen tand was. Een blaasje zeg maar, zo klein dat je het bijna niet ziet en ik heb er ook geen last van. Toch was de mond-hygiëniste van mening dat ik daarvoor naar de kaakchirurg zou moeten. Mijns inziens overbodig.
En de laatste tijd heb ik wat meer contacten met artsen dan ik de tijd ervoor had. En natuurlijk realiseer ik me dat, qua communicatie, sommige gesprekken persoonlijk plaats moeten vinden. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat heel wat eerste-lijns zorg efficiënter zou kunnen als de medische wetenschap meer gebruik zou maken van moderne communicatie-technologie. En afgezien van het efficiëntie-argument is het soms ook gewoon prettig om informatie in een mail te hebben dan ergens in je eigen geheugen. Dit nog afgezien van het feit dat de ergernis bij jou als patiënt afneemt doordat op de een of andere manier artsen nogal geneigd te zijn om uit te lopen in hun agenda (om het over hun handschrift nog maar niet te hebben).

Kortom, zorg kan altijd beter.

Geen opmerkingen: