dinsdag, februari 10, 2009

Vooruitgang

Naar aanleiding van een artikel op www.contentgirls.nl dacht ik, daar kan ik ook wel eens wat meer over bloggen.
Internet is een medium wat er voor 1995 natuurlijk nog niet of nauwelijks was. We hadden nog gewoon de krant, de telefoon de faxmachine... om maar eens een aantal communicatie-middelen te noemen. Na 1995 (nou ja, het precieze moment waarop de mobiele telefoon en internet een penetratiegraad hadden van meer dan 50% is me ook niet bekend) is er natuurlijk een aantal communicatie-middelen bijgekomen waarbij je kan zeggen dat dat zowel de mobiele telefoon als internet weer sub-communicatie-middelen hebben zoals SMS-en en foto’s verzenden resp E-mail, MSN, Skype (de laatste twee met name met of zonder beeld en geluid).
Wat ik nu kan vinden is dat de 9 van de 10 Nederlanders een mobiele telefoon heeft. In 2007 had 8 van de 10 Nederlanders de beschikking over internet.

De vraag die ik me een beetje stel is wat heeft de marketeer (en/of IT-er) met deze middelen gedaan. Dat is natuurlijk vooral afhankelijk van waar zijn belangstelling lag. Maar van veel waarvan in het begin sprake was wordt eigenlijk nog niet of nauwelijks gebruikt. Nog steeds heb ook ik gewoon een vaste telefoonlijn (al was het maar omdat je denkt dat het goedkoper is). De komende tijd wil ik ingaan op deze vragen.

Maar goed, als je kijkt naar de mogelijkheden die ‘automatisering’ biedt aan marketing dan is er een groot scala.
In 1977 starte ’s werelds grootste database-leverancier.
Al in 1988 verscheen het boek database-marketing van Paul Postma en Cor Molenaar. Het is jaren geleden dat ik dat boek gelezen heb, dus van de inhoud kan ik me niet veel herinneren.
De laatste jaren zien we steeds meer media convergeren. Er is de online uitgave van de krant. Een uitzending kun je terugzien op www.uitzendinggemist.nl en op nu.nl kun je de tv-uitzendingen van iedere avond raadplegen.

Mijns insziens zijn er, in de communicatie-mogelijkheden, ook nog heel wat communicatie-mogelijkheden onbenut gebleven. Zo zijn er eigenlijk maar twee personen met wie ik regelmatig ‘cam’. Of dat nu gebeurt omdat de rest geen cam heeft of omdat men zich niet wil laten zien is me niet duidelijk.

Geen opmerkingen: