zondag, oktober 24, 2010

Interessant stukje in de Volkskrant

Zojuist las ik in de Volkskrant (online natuurlijk) dat Israël zich niet langer het beloofde land mag noemen. Nou wilde ik al wel wat vaker schrijven over Israël maar geloof niet dat ik dat eerder gedaan heb.
Voor zover ik weet (en ik ben inmiddels 40) is Israël een land wat constant in conflict leeft met zijn omgeving. Als een mens constant in conflict leeft met zijn omgeving moet hij zich telkens verantwoorden voor een rechter. Maar bij landen gaat dat anders, dan ga je gewoon raketten afschieten (daar is bij mensen de menselijke variant 'kogel' voor bedacht).
Nou ja, 'beloofde land' is natuurlijk ook een mooie term. Door wie was dat dan beloofd? En per wanneer?
Zelf ben ik er ooit geweest en ik vond het wel een prettig land. Hoewel het natuurlijk wel vreemd is om overal gewapende militairen rond te zien lopen, dat ben je niet gewend.
Verder dacht ik dat het in 1948 aan de Joden gegeven was door de VN, maar ja, dat is natuurlijk ook vreemd, als je er over nadenkt. Tenminste bij mijn weten waren de VN niet in het bezit van Israël dus konden ze het ook niet weggeven.

Zo blijkt maar weer dat er veel is wat ik niet weet.

Geen opmerkingen: