dinsdag, oktober 14, 2008

Financiering en belegging

Raar is dat misschien, dat ik als econoom niet eerder wat geblogged heb over de financiƫle crisis. Een oorzaak hiervoor kan gevonden worden in het feit dat ik weinig tv kijk en daarnaast ben ik natuurlijk met andere dingen bezig geweest die belangrijker waren. En natuurlijk heb ik niet van alles verstand. Zo weet ik eigenlijk weinig van de huizenmarkt maar daar kom ik misschien later nog wel eens op.

Wat ik vandaag grappig vond in het journaal was dat beleggers in Fortis overwogen een rechtszaak aan te spannen omdat de koers van het aandeel gezakt is. Dat is vreemd want bij mijn weten is er geen enkele wet die het verbied dat de prijs van een aandeel daalt. Daarnaast weet natuurlijk iedere financieel econoom dat er bij het beleggen in aandelen een trade-off is tussen risico en rendement.
Als de beleggers in aandelen Fortis dat geld gewoon op een spaarrekening bij Fortis hadden gestort hadden ze gewoon geld ontvangen. Rente en hun inleg. Bij belegging hoop je op koers-stijging en dividend en wat de huidige dividend-verwachting is weet ik niet, maar vast onvoldoende om de koersdaling te compenseren.

Gulzigheid is in veel opzichten goed, maar dan moet je achteraf niet klagen dat je dik word.

Geen opmerkingen: