dinsdag, augustus 05, 2008

Berlijn

Na twee jaar weer eens in Berlijn geweest.
Het is wel goed om te zien dat het goed gaat met je vrienden. Aan de andere kant, twee dagen rijden om er vervolgens maar anderhalve dag te zijn is misschien wat overdreven.

Het idee dat ik de belangrijkste dingen ervoor al wel een keer gezien had en daar eigenlijk maar twee dingen aan toegevoegd. Ten eerste zijn we bij het KaDeWe geweest, wat eigenlijk niet meer is dan een opgepomptje Bijenkorf. Best leuk, maar tja, winkels heb je overal.
Hoewel, de worsten-verzameling op de zesde etage was wel grappig.

Het tweede waar we bij stil gestaan hebben zijn de consequenties van (de val van) de Muur. Die zijn eigenlijk best verstrekkend. Niet alleen voor Duitsland maar voor heel Europa. Op de terugweg realiseerde ik me dat Berlijn voor de val eigenlijk niet meer dan een soort verre ster voor West-Europa was. Tussen Berlijn en Hannover is er eigenlijk weinig te beleven.
Verder heb ik het idee dat Berlijn een vrij rustige stad is, maar dat zou er ook aan kunnen liggen dat we dit keer eens niet het nachtleven in zijn gedoken.

Mogelijk volgens foto's later want ik had wat last-minute ingepakt dus was het een en ander vergeten.

Geen opmerkingen: