maandag, april 04, 2011

Het hart van de fiets

Het hart van de fiets is natuurlijk de ketting. En bijna niets is zo vervelend als een ketting die eraf loopt, nou ja, hij kan ook nog breken. En het eraf lopen van de ketting heeft meestal een oorzaak. Meestal is de ketting dan te lang. Dan zijn er twee oplossingen: 1. Of je maakt de ketting korter. 2. Je maakt de afstand tussen de tandwielen groter.
Dat laatste had ik al eens geprobeerd, maar dat is best lastig op een fiets met trommelremmen. Dat eerste heb ik gisteren eens geprobeerd maar is ook een lastig karwei.
Gelukkig had ik een kettingpons in huis, maar zij die er wel eens mee gewerkt hebben, weten dat het lastig gereedschap is, nou ja, het gereedschap op zich is niet zo lastig, maar de ketting verandert dan van het hart van de fiets in een veelkoppige slang.

Uiteindelijk lijkt de operatie dan ook niet geslaagd en ben ik bang dat ik op een gegeven moment over zal moeten stappen op een nieuwe ketting... of misschien na 10 jaar eens op een nieuwe fiets. Kortom het weer en de fietstocht zondag waren prettig, maar de gevolgend mogelijk niet.

Geen opmerkingen: