donderdag, augustus 18, 2022

Nuchter

Inmiddels zit ik voor de zoveelste keer in een kliniek. Na drie keer Jellinek in Amsterdam, drie keer Vincent van Gogh in Venlo (in geen van de gevallen 'de behandeling' helemaal afgemaakt, zit ik inmiddels in een kliniek in Venray. En op de een of andere manier heb ik het idee dat ik deze 'behandeling' wel helemaal af ga maken. Hoewel, het is geen behandeling, het is een (pre-)diagnose die zes weken duurt. Hoewel dat niet helemaal valt te zeggen omdat deze opname niet echt een vaste einddatum heeft. Ik merk wel dat klinieken waar ik wat meer vrijheden heb me wat beter bevallen. En ook voor de bestrijding van verslavingen geldt, men is pas verslagen als men zich bij het verlies neer legt. Natuurlijk, stoppen met roken zou ook heel verstandig zijn, maar gezien het feit dat hier ongeveer 80% van de bewoners rookt is dat nu even te moeilijk, hoewel me dat in de laatste kliniek toch eigenlijk vrij makkelijk af ging. Na een dag of drie was de behoefte aan een shaggie 's morgens er eigenlijk al niet meer. Maar ja, het eerste wat ik deed toen ik de kliniek uit ging, was niet het kopen van een blikje bier, maar wel het kopen van een pakje Marlboro. Hopelijk lukt het deze keer allemaal eens een keer wel. Zo'n kliniek kan daar zeker bij helpen, maar het grote werk begint pas als je de kliniek verlaat. Hopelijk ben ik dan ook sterk genoeg.

Geen opmerkingen: