zondag, januari 23, 2011

Stoppen met roken

Eigenlijk heb ik dat zelden geprobeerd. Ik merk wel dat de gedachte de laatste tijd steeds vaker door mijn hoofd spookt. Eigenlijk ben ik het langszamerhand wel zat dat hoestend wakker worden, zenuwachtig zijn als je geen cigaretten meer hebt en zo. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het zo duur is, o ja, en qua gezondheid is het natuurlijk ook beter en het is beter voor je tanden.
Stoppen met roken heb ik eigenlijk zelden geprobeerd. Een keer, meer dan vijftien jaar geleden.
Verslavingen zijn gewoon lastig. En ik heb gemerkt dat het me met alleen rationele argumenten niet lukt om er vanaf te komen. Dus lijkt het me een goed idee om eens in therapieland rond te gaan kijken wat er allemaal te krijgen is.
Iets anders wat natuurlijk goed is, is zorgen dat je zelden op lokaties bent waar je mag roken, veel in de trein zitten wil misschien wel helpen.

1 opmerking:

henny zei

Beste LM, je hebt het allemaal heel mooi op een rijtje staan. Daarmee bewijs je wel dat je al behoorlijk ver bent in het bewustwordingsproces van het stoppen. De ontbrekende schakels zijn nog, wanneer en hoe?
Als ik je advies mag geven om er achter te komen wat voor jou de beste manier is om met hulp te stoppen zeg ik, kijk eens op de website van Methera Lasertherapie in Rotterdam. Hier helpen en begeleiden ze de stoppers. Naast wat er op die site staat bieden zij ook de cursus PakjeKans aan van Stivoro, de zogenaamde gedragstherapie, met elkaar (12 personen) in 9 bijeenkomsten waarin je leert om het niet-roken vol te houden. mogelijk aangevuld met nicotinevervangers of medicijnen. Je mag rustig ook even opbellen om informatie te vragen. Hoe dan ook, de eerste stap naar een rookvrije toekomst heb je al genomen door dit bericht te plaatsen. Gefeliciteerd!