zaterdag, november 20, 2010

Chaos op het spoor

Tja, als Utrecht centraal uitvalt dan onstaat er chaos op het spoor. En dat alles op het spoor nogal met elkaar samenhangt weet ik nog wel uit mijn tijd als treinsteward. Als er ergens een trein uitvalt krijgt de rest ook verstoringen. Er zijn nu eenmaal minder spoorwegen dan gewone wegen.
Als er een groot auto-ongeluk zou zijn gebeurt bij Utrecht, dan neem je gewoon een afslag eerder, paar keer rechts, paar keer links en je kunt weer verder.
Toen ik gisteren echter van Eindhoven naar Amsterdam moest werd me geadviseerd om via Rotterdam te reizen, wat ik dus ook maar gedaan heb. Zo zat ik tot mijn vreugde ook voor het eerst van mijn leven in de Fyra, niet dat die trein nu zoveel anders is dan een andere trein maar toch. De Fyra schijnt normaal niet zo vol te zitten, maar gisteren wel.
En, denker als ik ben, vroeg ik me ook een aantal zaken af of vielen me op. Kijk, reizen kost tijd en het is vrij logisch dat mensen er niet veel extra voor over hebben om tien minuten korter te rijden op dat traject. Je kunt ook tien minuten eerder vertrekken en dan tegen een normale prijs rijden. Iets anders wat ik me afvroeg, hoe doe je dat eigenlijk met je OV-chipkaart en reizen met de Fyra? Het in- en uitcheck-principe ken ik nu wel maar hoe ik in moet checken met een toeslag is me nog niet bekend.
En nu ik het toch over de OV-chipkaart heb, dat hebben ze op sommige stations niet zo handig gedaan. Heel wat stations, Leiden, Amsterdam-Zuid en centraal worden bijvoorbeeld ook gebruikt als plek om onder het spoor door te gaan. Maar in Leiden en Amsterdam centraal moet je dan toch echt eerst in- en uitchecken. Niet handig.

Geen opmerkingen: